2.1 Digitaaliset kanavat yrityksen näkyvyyden lisääjänä

Johdanto

Digitaalisen median suosion kasvaessa, on monille yrityksille löytynyt jälleen uusi tapa lisätä oman brändin näkyvyyttä. Melkeinpä jokaisella yrityksellä on jonkinlainen verkkosivu oman nimen alla, oli se sitten sosiaalisessa mediassa tai ihan perinteiset nettisivut. Oman brändin näkyvyyden lisäämistä voidaan tarkastella kolmesta näkökulmasta: oma, maksettu ja ansaittu media.

Kuva 1. Digitaaliset kanavat











Oma, maksettu ja ansaittu media - mitä ne tarkoittavat?

Omaan mediaan kuuluvat kanavat, jotka yritys on luonut ja joidenka sisällöstä he päättävät itse. Normaalista päivittäiskäytöstä ei myöskään joudu maksamaan mitään. Tällaisia tilejä ovat esimerkiksi yrityksen oma Instagram-tili, nettisivut, YouTube -kanava tai oma blogi. (Small Business Trends, 2013.) Sisällöllisesti oma media voidaan jakaa kahteen kategoriaan: sisältö, jota itse tuotetaan ja sisältö, jota jaetaan eteenpäin (Meltwater, 2020).

Maksetussa mediassa yritys maksaa medianäkyvyydestään. Tällaista näkyvyyttä on esimerkiksi sosiaalisen median kampanjat, retargetointi tai hakukonemainonta. Sosiaalisen median kampanjat voivat olla esimerkiksi ostettuja Instagram-mainoksia. Mainokset ovat usein generoitu Instagram-käyttäjän tietojen mukaan. Retargetoinnilla uudelleen markkinoidaan sisältöä verkkosivuilla käyneille nostamalla yrityksen mainos näkyviin jollain toisella sivustolla. Tällä keinolla koitetaan houkutella vierailija takaisin oman yrityksen verkkosivulle. Hakukonemainonnalla taas pystytään nostamaan oma verkkosivu kilpailijoiden yläpuolelle, kun haetaan tietyillä hakusanoilla hakukoneessa. (Meltwater, 2020.) Kyseinen mainonta on mielestäni toimiva tapa, sillä itsekin usein avaan ensimmäisen sivun, joka hakukoneesta ilmestyy ruudulle.

Ansaittu media pitää sisällään kaiken yrityksen ulottumattomissa olevan huomion. Esimerkiksi erilaiset arviontisivustot, vaikuttajat, blogit tai jopa puskaradio toimivat ansaittuna mediana. Sillä on monia hyviä puolia, kuten vaikkapa ilmainen näkyvyys. Negatiivisena puolena nousee etenkin se, kun yritys menettää kontrollin siitä, mitä omasta brändistä puhutaan ja minkälaisen kuvan kuluttajat maalaavat esimerkiksi tuotteista. Monet uskovat enemmän muiden käyttäjäkokemuksia kuin yrityksen omia mainoksia. (Meltwater, 2020.) Kuulun itse tähän enemmistöön. Kun luen arviointeja esimerkiksi jostain tuotteesta ja se on saanut positiivista palautetta, tekee se tuotteesta silmissäni luotettavamman. Mieluummin ostan tuotteen, joka on toiminut myös muilla kuin sellaisen, josta kellään ei ole mitään sanottavaa.

Kuva 2. Oma, maksettu ja ansaittu media tiivistettynä.












Miten hyödyntää mediakanavoita?

Jos halutaan efektiivisin tapa saada medianäkyvyyttä, paras vaihtoehto on hyödyntää näitä kaikkia kolmea mediaa yhdessä. Tosin ensin täytyy panostaa omaan ja maksettuun mediaan, jolloin saadaan tarpeeksi lojaaleja seuraajia. Ajan myötä asiakkaat toivottavasti alkavat jättämään arvioita ja suosituksia niin nettiin kuin puskaradion kautta ja täten ansaittu media ansaitaan. Median tehokkuutta voidaan mitata esimerkiksi nettisivun kävijämäärillä ja sometilien seuraajilla. Helpointen ilmiötä voi seurata esimerkiksi, kun yrityksen tuotteen myynti räjähtää some kampanjan vaikutuksesta. Etenkin olen huomannut, kun tunnetut julkisuuden henkilöt mainostavat somessa jotain brändiä, nousee tämän tuotteen kysyntä taivaisiin.

Kuva 3. Some kampanjat








Mitä yrityksen kannattaa muistaa, on se, että näiden kaikkien kolmen kanavan saavuttaminen vaatii paljon rahaa, aikaa ja työtä. Yrityksen medianäkyvyys ei synny yhden illan aikana, vaan siihen on käytettävä paljon aikaa ja resursseja.


Lähteet:

Luettu 24.9.2022
Small Business Trends. Campbell. Anita. 26.8.2013.  What Is "Owned, Earned and Paid Media"? - Small Business Trends (smallbiztrends.com) Luettu 24.9.2022

Kuva 1. Digitaaliset kanavat Katsottu 25.9.2022

Kuva 2. Oma, maksettu ja ansaittu media tiivistettynä Katsottu 25.9.2022

Kuva 3. Some kampanjat Katsottu 25.9.2022

Rosaliina Liila

Kommentit

  1. Moikka Rosaliina! Blogisi on todella hyvää tasoa sekä ulkonäön että sisällön näkökulmasta. Blogisi kulkee loogisesti ja otsikot kuvaavat tekstiäsi. Kuvat kuuluvat aiheeseen ja tekivät blogistasi mielenkiintoisemman näköisen. Olet yhdistänyt hyvin lähteiden tietoja omiin ajatuksiin. Ainoa kehitettävä asia olisi, että toisen otsikon alla on vähän liikaa tekstiä kerralla. Sen olisi joko voinut jakaa erillisiin otsikoihin tai pistää jokin kuva tekstien väliin. Kuitenkin blogia oli todella kiva lukea ja sisältöä oli todella hyvin.

    VastaaPoista
  2. Moikka! Olit pohtinut aihetta monipuolisesti ja selvästi aihe on sinulle tuttu jo ennestään, joten omia näkemyksiä ja ideoita oli mukavan paljon. Kuvat sopivat hyvin tekstiin ja myös monipuolisista lähteistä annan kehuja. Ainoastaan muutamat pienet kirjoitus- tai kielioppivirheet pistivät joissakin kohdissa silmään, mutta ne eivät missään nimessä heikentäneet blogitekstin luettavuutta. Sisältö on tärkein ja se oli tässä tekstissä kohdallaan, samoin kirjoituksen rakenne.

    VastaaPoista

Lähetä kommentti

Tämän blogin suosituimmat tekstit

Digitaalinen tulevaisuus - uhka vai mahdollisuus?

4.1 Tekoälyn monet kasvot